شاه ایران را ترک کرد

 

تیتر روزنامه اطلاعات هنگام خروج شاه از کشور.
 
شاه ساعت یازده وچهل وپنج امروز دقیقه به اتفاق ملکه فرح وارد فرودگاه مهرآباد شد و بلافاصله در جمع خبرنگاران حضور یافت و در مصاحبه ای با خبرنگاران خارجی و داخلی شرکت کرد .
فرودگاهااز صبح امروز در محاصره شدید گارد شاهنشاهی بود.
یک خبرتلفنی از فرودگاه به روزنامه اطلاعات حاکی بود که شاه مقارن ظهر با یک هواپیمای ارتشی پرواز کرد اما خبر دیگر حاکی است که شاه هنوز در فرودگاه و پاویون سلطنتی مشغول مصاحبه با روزنامه نگاران است آخرین خبر حاکی است که شاه با جت بواینگ727 شهباز بعد از یک ساعت توقف در فرودگاه ومصاحبه با روزنامه نگاران پرواز کرده است.
همین خبر حاکی است که صبح قبل از پرواز شاه دو هواپیما حامل اثاثیه ولوازم شاه پرواز کرد ظاهرا یکی از آنها جت شاهین بود که عده ای از همراهان در آن اقامت دارند.
مقارت نیم بعد از ظهر خبر تلفنی دیگری از پرویز رائین خبرنگار آسوشیتد پرس داشتیم که خبرنگاران خارجی و داخلی قبل از ورود شاه به فرودگاه با یک اتوبوس برگردانده شدند.
مصر امروز منتظر شاه است
شاه امروز با یک گفته ای فردا و با جت بوئینگ سلطنتی ایران را ترک خواهد کرد یک سخنگوی دربار شاهنشاهی حاضر نشد گزارش های مربوط به انقریب بودن خروج شاه از ایران ، زمان قطعی خروج یا مقصد سفر را مورد تایید قرار دهد با وجود این آگاهان موثق همراه با شهر بانو و کودکان سلطنت به اروپا خواهد رفت.
گزارش های قبلی حاکی بود که شاه  نخست به اسوان رفته و با انورسادات ریئس جمهوری مصر دیدار خواهد کرد .
درباره این گزارش ، علی سمیر سفیر مصر در ایران گفت :آگاهی دقیقی از دیدار شاه با انورسادات در اسوان ندارد.
خروج شاه ایران در پی نا آرامی ها و بحران شدید در تهران و سراسر شهرهای ایران به عمل می آید، روز گذشته 1000 نفر طی تظاهراتی عظیم در خیابان ها و مساجد تهران ، خواستار خروج شاه از ایران شدند .
انبوه تظاهر کنندگان شعار های ضد رژیم دادند و ضمن بر زبان آوردن سرودهایی در محکوم شمردن رژیم ، در عین حال از آیت الله العظمی خمینی رهبر تبعیدی ایران با شکوه ترین تجلیل هارا به عمل آورند، تظاهر کنندگان از آیت الله خمینی به عنوان رهبر کبیر ملت ایران نام بردند.
در تظارات وسیع روز گذشته در حالی که تظاهر کنندگان با تمایلات مذهبی میگفتند پایان کار است و به زودی یک سیستم عدل اسلامی اداره کشور را به عهده خواهد گرفت.
شاه ماه پیش اعلام کرده بود که به شدت خسته است و نیاز به استراحت دارد.
شاه مدت استراحت و غیبت خود را معلوم نکرد با این حال برخی از منابع رسمی و غیر رسمی تاکید کرده اند که غیبت شاه طولانی خواهد بود و نمیتوان زمان قطعی برای این غیبت تعیین کرد برعکس منابع و دوایر دربار می گویند که غیبت طولانی نخواهد بود .
همچنین دانسته نیست که آیا شاه پس از گذراندن تعطیلات زمستانی در اروپا به ایالات متحده خواهند رفت یا نه
برخی از گزارش ها حاکیست که شاه ممکن است برای دیدارکوتاهی  با ملک حسن دوم پادشاه مراکش در رباط توقف کند.
منابع آگاه گفتند که جت بوئینگ که در آشیانه سلطنتی در فرودگاه مهر آباد پارک گردیده در روز های گذشته یک سری پرواز های آزمایشی به عمل آورده است. پاره ای از گزارش ها نیز حکایت از این دارد که 5 فروند جت بوئینگ برای بردن خانواده سلطنتی در فرودگاه آماده است . در این گزارش ها تاریخ خروج شاه امروز اعلام شده است.
در این گزارش ها قید نشده که جت ها ی نیروی هوایی هواپیمای سلطنتی را اسکورت خواهند کرد یا خیر .   همچنین اعلام نشده است که شاه بی سرو صدا ایران را ترک خواهد کرد با اینکه تشریفات معمولی هنگام خروج وی به عمل خواهد آمد.
یک گزارش حاکی است که شاه پیش از خروج از کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی دلایل و علل خروج از ایران را بیان داشته و پیرامون بحران کنونی سخنانی ایراد خواهد کرد.
گزارش رویتر از تهران حاکیست که شاه بامداد روز4شنبه ایران را ترک خواهد کردو بر سر راه خود به ایالات متحده ، در اسوان با انور سادات ملاقات خواهد کرد.
رویتر به نقل از منابع موثق در باره گزارش میدهد که شاه همراه شهبانو از ایران خواهد رفت و مقصد نهایی ملک شخصی او در نزدیکی لوس آنجلس خواهد بود.
به گزارش رویتر خانواده سلطنتی ممکن است بر سر راه خود به امریکا توقف هایی در اروپا داشته باشد لیکن انتظار می رود اقامت آنها در مصر یک روز طول بکشد.
رویتر مینویسد زوج سلطنتی طی تشریفات کامل نظامی ا زفرودگاه مهرآباد بدرقه خواهد شد در این گیرودار دولت انتقالی شاپور بختیار که روز گذشته از مجلس سنا را ی اعتماد گرفت انتظار میرود امروز از مجلس شورای ملی نیز را ی اعتماد بگیرد.پس از دریافت رای اعتماد از هر دو مجلس . دولت بختیار رسما تلاش های خود را برای از بین بردن مشکلات عظیم آغاز خواهد کرد.
مشکلات و دشواری هایی که هر رهبر سیاسی حتی با دارا بودن تجربه وتوانایی های بسیار نیز ممکن است در مقابله با آنها نتواند توفیقی بدست آورد.
انتظار در مصر
آسوان-رویتر-منابع رسمی مصر اعلام کردند که انتظار میرود شاه ایران امروز برای مذاکره با انورسادات وارد اسوان شود.این منابع نتوانستند بگویند که شاه چه مدت در اسوان (جنوب مصر) خواهد ماند.
سخنگوی سادات تاکید کرد که دیدار شاه و سادات حتمی است. ولی وقت دقیق آن تعیین نشده است این سخنگئ گفت که حضور شاه در مصر فرصت خوبی است برای دیدار با وی با سادات .
سخنگوی ریئس جمهوری مصر اضافه کرد حمایت شاه از اقدام سیاسی مصر برا ی حل عادلانه مسئله خاورمیانه نیز از خاطر مردم مصر نخواهد رفت.
وی گفت: استقبال مردم مصر از شاه تائیدی است بر این امر که آنهاروششاه را نسبت به سیاست مصر در برابراسرائیل  تحسین می کند.
رویتر از قول مقام های موثق دربار ایران گزارش داده است که شاه ایران 4شنبه در سر راه خود به امریکا ، به مصر میرود، و هدف وی از این سفر نجات سلطنت ایران است.
همین مقام ها گفتن که شاه همراه همسرش فرح از مصر به امریکا خواهد رفت تا در ملکی واقع در نزدیکی لوس آنجلس اقامت کنند.
آنها توقیف هایی هم در اروپای غربی خواهند داشت ، اما اتظار میرود که فقط یک روز در مصر بمانند انورسادات ، رئیس جمهور مصر ، دوست نزدیک شاه ایران است.
شاه و همسرش امشب میهمان سادات و همسرش خواهند بود و در هتل (او بروی) پذیرایی خواهند شد که  از لحاظ امنیتی بسیار محفوظ است و در جزیره کوچکی مشرف به شهر اسوان واقع است.
احتمال میرود شاه ایران پس از دیدارش با سادات به مغرب برود و با ملک حسن پادشاه مغرب گفتگو کند شاه ایران با یک هواپیمای بوئینگ 707 که مدتی است.درکنار آشیانه سلطنتی در فرودگاه مهرآباد توقف کرده از ایران خارج خوادهد شد مقام های دربار گفتند که زوج سلطنتی ایران طی تشریفات کامل نظامی از ایران خارج خواهد شد .
شاه 59 ساله ایران از کشورش خارج می شود تا شاپور بختیار نخست وزیر جدید بتواند آتش خصومت شدید علیه او را فرو نشاند و برای بحران ایران راه حلی سیاسی که موقعیت شاه را نجات ببخشد به اجرا گذارد.
فریده دیبا دیرو به اتفاق دو فرزند کوچک شاه «علیرضا و لیلا» و دو مقام بلند پایه دربار با یک هواپیمای ارتشی از ایران خارج شدند و. به امریکا رفتند تاج الملوک مادر شاه نیز مدتی است که در امریکا به سر میبرد .
دوهفته پیش وی مجبور شد که در پی تظاهرات دانشجویان از ملک خانوادگی خود در لو س آنجلس بیرون برود.
تقریبا تمام اعضای خانواده شاه طی چند هفته گذشته که تظاهرات ضد شاه در تهران و سایر شهرها به اوج رسید از ایران خارج شده اند مدت اقامت شاه در خارج از ایران هنوز معلوم نشده است اما دیپلمات های غربی عقیده دارند که وی یک ماه یا بیشتر در خارج از ایران خواهد ماند تا بختیار امکان  یابد راه حل سیاسی برای بحرانی که رژیم سلطنتی 2500ساله ایران را به خطر انداخته است به اجرا گذارد.
درمکزیک
لوس آنجلس خبرگزاری فرانسه- (جوتیلم)شهردار لوس آنجلس اظهار داشت شاه ایران در «بورلی هیلز»اقامت نخواهد کرد.
وی تصریح کرد که وزارت امور خارجه امریکا به او اطمینان داده است که شاه قصد ندارد در ویلای خواهرش پرنسس شمس در بورلی هیلز اقامت کند.
10 روز پیش دانشجویان ایران به عنوان اعتراض به ورود مادر 90ساله شاه به این ویلا حمله کردند:
در لوس آنجلس شایعه است که اکنون مذاکراتی برای خرید یک ویلاجهت اقامت شاه در اکاپولکو (مکزیک) جریان دارد.
این  که ویلا به یکی از صاحبان صنایع مکزیک تعلق دارد به یک میلیون پانصد هزار دلار به معرض فروش گذارده شده است
تنظیم وتفسیرو نگارش:رضامعصومی
روزنامه اطلاعات26دی ماه 1357
           

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : | | نویسنده : رضـــــا مـــعـــصـــومــی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پیروان
  • تراکتور دوسلاری
  • داده پردازی سیناد
  • بازار سی صد و سیزده